Owned, earned & paid media
Właściciel Brand24 podkreślał znaczenie własnych kanałów komunikacji. Co to znaczy?
Owned media
Własne kanały, czy własne media (owned media) to inaczej te sposoby komunikacji, nad którymi jako marka masz pełną kontrolę. Możesz je zmieniać, udoskonalać, stale dostosowywać pod własne potrzeby, nikt nie może Ci ich odebrać, a w razie awarii masz do nich bezpośredni dostęp.
Do własnych kanałów należą np.:
- Strona internetowa
- Newslettery
- Webinary
- Materiały video, które umieszczasz na własnej platformie
Dlaczego do owned media nie zaliczyliśmy profili w mediach społecznościowych? No właśnie dlatego, że jako użytkownicy platform społecznościowych nie mamy wpływu na to, jak działają ich algorytmy, jakie treści są wyświetlane, czy które konta promowane.
Dlaczego Facebook może z dnia na dzień zablokować profil przedsiębiorcy lub firmy? Facebook, podobnie jak Linkedin, TikTok i pozostałe media społecznościowe są właścicielami profili na własnych platformach. Artur Jabłoński zgrabnie porównał konta w mediach społecznościowych do wynajętych mieszkań. W każdej chwili możesz stracić do nich dostęp i nie możesz ich urządzić do końca tak jak chcesz.
Earned media
Poza własnymi mediami, mówimy też o mediach zdobytych (earned media), czyli darmowych publikacjach, wzmiankach, postach gościnnych, wywiadach, kiedy to o naszej marce sie pisze czy mówi. O ile takie działania są pożądane i wpływają na budowanie rozpoznawalności, nadal nie mamy nad nimi 100% kontroli. O earned media mówimy również w kontekście czarnego PR, kiedy to do wiadomości publicznej podawane są niepochlebne opinie na nasz temat.
Paid media
Tu jest najłatwiej. Media płatne (paid media) to wszystkie publikacje, za które Twoja marka musiała zapłacić. Wykorzystujesz je najczęściej w kampaniach lead generation, żeby zidentyfikować potencjalnych klientów i zdobyć ich dane kontaktowe.
Media płatne to wszelkiego rodzaju:
- Reklamy w radio, telewizji, magazynach
- Artykuły sponsorowane
- Reklamy PPC czy PPM
- Reklamy w wyszukiwarce np. Google
- Reklamy bannerowe
Dlaczego warto zbudować porządną stronę www?
Historia Brand24 i ich blokady na Facebooku zostawia nas z dwiema lekcjami.
Po pierwsze pokazuje, jak ważne jest posiadanie własnych kanałów komunikacji i tworzenie na nich treści związanych z marką. Podstawowym kanałem jest strona internetowa, która stanowi centralny punkt w komunikacji i najczęściej kumuluje najważniejsze treści. To do różnych miejsc na stronie www odsyłasz tworząc reklamy, pisząc posty sponsorowane, udzielając wywiadów, czy zachęcając do subskrypcji.
To też pierwsze miejsce, którego będą szukać Twoi potencjalni klienci.
Po drugie, historia Brand24 przestrzega, że brak kontroli nad mediami to realne straty, nie tylko wizerunkowe, ale przede wszystkim finansowe. Strach pomyśleć, ile firma mogłaby stracić, gdyby od początku dobrze nie przygotowała własnych kanałów komunikacji. Wtedy cios ze strony social media, choć kosztowny, nie okazał się zabójczy.
Jak widzisz, własna strona www to więcej niż miejsce na krótki opis firmy i formularz kontaktowy, więcej niż to co widzimy wchodząc pod wpisany lub wyszukany adres. Odpowiednio zaprojektowana witryna internetowa daje dużo więcej możliwości. Ale o tym w osobnym wpisie.