Trzy sposoby na stronę internetową.
Wiesz już, że potrzebujesz strony internetowej. Wiesz już, jak ją zaplanować projektowo, świetnie. Teraz czas na kolejne zadanie, mianowicie sposób jej wdrożenia. Jako przedsiębiorca lub firma rozpoczynająca swoje istnienie w Internecie masz trzy podstawowe drogi, którymi możesz podążać. Przyjrzyjmy się każdej z osobna.
Droga 1: Na skróty i po kosztach
Pierwsza droga do budowy własnej strony firmowej to gotowy szablon. Może się zdarzyć, że będziesz miał szczęście i znajdziesz darmowy szablon prostej i czystej w formie strony internetowej. Strona za darmo? Brzmi jak marzenie. Wielu naszych klientów rozpoczynało w ten sposób, jednak szybko dochodziło do ściany. Gotowy szablon, nieważne jak ładny, szybko przynosi ograniczenia. Jakie? Przede wszystkim nie masz nad nim kontroli. Poza zmianą kolorów, zdjęć i tekstu niewiele możesz zrobić.
Plusy gotowego szablonu:
- szybkie wdrożenie,
- niski koszt,
- nie potrzebujesz zespołu.
Minusy gotowego szablonu:
- powtarzalny projekt, jakich setki na rynku,
- trudność w dopasowaniu szablonu do potrzeb (kolory, czcionki, układ stron),
- wolno działająca strona, przeładowana funkcjonalnościami, z których nie korzystasz.
Kiedy, mimo wszystko warto rozważyć budowę strony www na szablonie?
Gdy dopiero chcesz zaistnieć w Internecie i potrzebujesz bardzo prostej wizytówki. Czas na bardziej złożone projekty przyjdzie, jak zdobędziesz pierwszych klientów.
Droga 2: Od podstaw i technologicznie
Drugi scenariusz to budowa od zera bez opierania się na gotowych komponentach. Przy zaangażowaniu zdolnego programisty, prawdopodobnie uzyskasz lekką, szybką stronę internetową zbudowaną zgodnie ze sztuką i pozbawioną wszelkich zbędnych elementów. Brzmi dobrze.
Tworzenie strony i systemu do zarządzania treścią w Pythonie, Ruby czy Javie to częsty przypadek firm technologicznych, z którymi pracujemy. Bo przecież skoro Twoja firma zarabia na pisaniu aplikacji, to trochę wstyd mieć stronę na WordPressie czy Joomli, prawda?
Rzecz w tym, że jeśli nie masz w tym doświadczenia, pisanie strony od podstaw jest jak wynajdywanie koła na nowo. To przedsięwzięcie, które konsumuje mnóstwo energii i kosztuje jeszcze więcej nerwów, kiedy po wdrożeniu okazuje się, że jednak nie przemyśleliśmy wszystkiego. I znów dodanie najmniejszej zmiany trwa kilka dni zamiast kilku minut.
Plusy budowy od podstaw:
- wydajna i szybka strona bez zbędnego kodu,
- możliwość stworzenia oryginalnego projektu strony, dopasowany do charakteru firmy.
Minusy budowy od podstaw:
- długotrwały proces budowy autorskiego CMS lub jego brak,
- wdrożenie wymagające dużego budżetu,
- trudno stworzyć dobrą wersję za pierwszym razem,
- rozwojowo mocno angażuje programistów i ogranicza możliwości zmian marketerom
Kiedy mimo wszystko rozważać budowanie strony firmowej i CMS od zera?
Gdy jesteś globalną marką dysponującą własnym działem marketingu i programistycznym, a poza tym masz odpowiednio duży budżet na budowę własnej aplikacji lub systemu.
Droga 3: Na gotowym silniku, ale z indywidualnym projektem
Wreszcie, jest też trzecia droga, stanowiąca połączenie opisanych dwóch podejść. Z jednej strony korzystamy z dobrze znanego przez marketerów silnika WordPressa, ale ulepszonego o nasz autorski silnik, czyli platformę WiseDev. Dzięki niemu nie musisz martwić się o szybkość wczytywania strony, aktualizacje czy bezpieczeństwo. Poza tym, tworzenie indywidualnego projektu pod względem technologicznym przypomina budowanie aplikacji internetowej, a nie wytwarzanie plakatu (jak w przypadku pagebuilderów).
Dlaczego WordPress nad wszystko inne?
WordPress jest najpopularniejszym CMS na świecie i, niezależnie od stopnia rozwinięcia biznesu, bardzo skutecznym. Naszym klientom bardzo pasuje ten system, bo dzięki niemu mogą samodzielnie edytować treści w wygodnym narzędziu, które doskonale znają.
Duzi gracze też doceniają to środowisko i przykładowo na WordPressie stoją takie serwisy jak: https://news.microsoft.com/pl-pl/, https://techcrunch.com/, https://sonymusic.pl/, https://www.wired.com/, https://blog.ted.com/ oraz pozostałe 64,3% wśród wszystkich CMS na świecie.
Strona internetowa w większości przypadków ma pełnić rolę biznesową.
Trudno, żeby tak było, jeśli np. marketer będzie miał problem z dodawaniem nowych treści lub poprawą pozycjonowania. Bardzo często programista, który budował www, jest już zaangażowany w inny projekt i nie ma czasu, aby wprowadzać zmiany na stronie. W szczególności dotyczy to dopasowania treści artykułu lub nagłówka, bo w testach A/B lepiej wypadł ten drugi. Tu potrzeba dynamicznego działania, a takie możliwości daje WordPress.
Plusy budowy na WordPressie:
- oryginalny projekt strony, dopasowany do charakteru firmy,
- sprawdzona i aktualizowana technologia,
- liczne integracje z systemami marketingowymi, bramkami płatności i innymi,
- łatwość dodawania nowych stron i tworzenia wersji językowych.
Minusy budowy na WordPressie:
- trzeba uważać na nowe wtyczki, żeby nie zainstalować czegoś niepożądanego,
- bez naszej platformy WiseDev trzeba zadbać o aktualizację oraz podwójne pomyśleć o bezpieczeństwie przez atakami.
Kiedy budować stronę firmową na WordPressie i z indywidualnym projektem?
Gdy szablon już nie wystarcza, a strona budowana przez programistów wymaga ciągłych zmian.
Dlaczego warto wybrać dedykowaną opcję?
Patrząc na dynamikę zmieniającego się świata, warto się wyróżnić – albo nie robić wcale. Na przeciętnych projektach, które niewiele wnoszą, można tylko stracić, bo pierwsze wrażenie jest jedyną szansą, by przyciągnąć uwagę klienta. Wyjście z „pierwszego złego wrażenia” może zająć nam miesiące, jak nie lata i wiele budżetów, by stronę internetową zmienić.
Dedykowane projekty są kompleksowe, a w Wise People nasza usługa jest wykonawczo-konsultingowa. Czasem potrzeba tzw. „obcych oczu”, żeby dostrzec to co jest najistotniejsze w firmie, a naszą rolą jest poznać klienta na tyle dobrze, żeby wykonać unikalną rzecz.
Dlatego podczas tworzenia strony, budujemy zespół kreatywny, który składa się z Wise’owych ekspertów i reprezentanta Twojej firmy. Nie przerywamy Ci pracy. Towarzyszymy Ci. Uczymy się Twojej firmy, a potem budujemy stronę internetową w oparciu o zebrane doświadczenia.