AR? VR? Przygotuj się na MR
Historia headsetów pozwalających doświadczyć wirtualnej rzeczywistości sięga lat 60. XX wieku, a okulary VR dla graczy były nieśmiało wprowadzane na rynek jeszcze kilka lat przed końcem ubiegłego stulecia. W 2014 roku Facebook przejął Oculus VR za bagatela 2 mld dolarów, Sony dało możliwość gry z goglami nie tylko w konsoli PlayStation 5, ale już w PlayStation 4.
Choćby z tego powodu aura tajemnicy i ekscytacji wokół zapowiedzi headsetu Apple dopiero w 2023 roku wydaje się na pozór absurdalna, prawda?
Apple spóźnione – a może świadome?
MacBook nie był pierwszym laptopem, iPod nie był pierwszym przenośnym odtwarzaczem mp3. Co z tego, skoro zmieniły świat? Nawet iPhone w każdej kolejnej generacji, w poszczególnych detalach bywa słabszy od konkurencji, ale znów: co z tego? Filozofia Apple wykracza poza doświadczenia czysto technologiczne; filozofią Apple jest innowacyjność i tworzenie najdoskonalszego ekosystemu na rynku.
Dlatego jeżeli wydaje Ci się, że Tim Cook i jego ekipa spóźniają się z premierą swojego nowego, flagowego urządzenia o dobrych kilka lat, cóż… jest bardzo prawdopodobne, że naprawdę jest na co czekać.
Na wstępie trzeba wyraźnie zaznaczyć, że Reality Pro:
- nie ma zamykać nas w wirtualnej rzeczywistości (VR), czyli komputerowo wygenerowanym, trójwymiarowym, ale wciąż – tylko wirtualnym świecie,
- nie jest też zwykłą aktualizacją dla rozszerzonej rzeczywistości (AR), czyli możliwości nakładania cyfrowych elementów na obraz rzeczywistego świata.
Technologie VR i AR mają spotkać się w jednym urządzeniu, które pozwoli zarówno doświadczać w pełni trójwymiarowego, cyfrowego otoczenia, jak i patrzeć na świat przez okulary, które wzbogacają widziany obraz o cyfrowe elementy. A to wszystko w ścisłej współpracy z mnóstwem aplikacji służących rozrywce, komunikacji czy zwiększaniu wydajności pracy.
Apple Reality Pro, czyli witamy w mieszanej rzeczywistości
Reality Pro to odpowiedź na koncepcję MR, Mixed Reality. Mieszana rzeczywistość też nie jest czymś nowym – termin ten funkcjonuje w branży od lat, posługują się nim już takie marki, jak Microsoft czy Adobe. Wszelkie wiarygodne przecieki i domysły wskazują, że Apple również zamierza postawić na hybrydę, którą jest rzeczywistość mieszana.
MR łączy to, co najważniejsze w VR i AR. Pozwala zanurzyć zmysły w wirtualnej rzeczywistości, ale też przenosić cyfrowy świat do rzeczywistego. W sposób śmiały, na niespotykaną wcześniej skalę. Myślisz: OK, w porządku. Apple zapowiada premierę, ale co z tego wynika? Kto ma być bardziej zadowolony – klienci e-commerce, gracze, a może po prostu grupa docelowa technologicznych geeków, gotowych wydać ostatnie złotówki i dolary na sprzęt?
Tak, niewątpliwie, możliwości MR będą eksploatowane do granic w obszarze sprzedaży B2C czy szeroko rozumianej rozrywki, lifestylu. Mało jednak mówi się o perspektywie, która stoi przed zastosowaniem takiego sprzętu, jak Apple Reality Pro, w modelu B2B. Interesujące? Idźmy dalej.
Reality Pro – tajemniczy headset Apple już w 2023 roku?
Żeby była jasność: nazwa urządzenia, wszelkie daty, ceny czy funkcje to wciąż nieoficjalne informacje, choć te, które pochodzą z wiarygodnych źródeł, pozwalają wyobrazić sobie, co właściwie planuje Apple.
Wiele najnowszych, najciekawszych, a przede wszystkim najbardziej konkretnych doniesień znajdziesz w artykule Marka Gurnana z agencji Bloomberg. Z tekstu opublikowanego 8 stycznia dowiadujemy się m.in., że:
- headset Apple do korzystania z rzeczywistości mieszanej ma mieć premierę w 2023 roku,
- firma pracowała nad urządzeniem łączącym funkcje headsetu VR i okularów AR w 2017 roku, pierwotny plan zakładał premierę już w 2019,
- prezentacja sprzętu, który ma nazywać się Reality Pro, nastąpi przy okazji WWDC – Worldwide Developers Conference,
- system operacyjny urządzenia ma nazywać się xrOS,
- Apple wciąż intensywnie pracuje nad rozwojem swojej nowej, flagowej technologii – z powodu przenoszenia zasobów, opóźnień i oszczędności stwarza to problemy z wdrażaniem czy rozwojem innych rozwiązań firmy.
Reality Pro – cena, funkcje, domysły
Wspomniany Mark Gurman, który w publikacjach Bloomberg specjalizuje się właśnie w insiderskich doniesieniach z Apple, już na początku listopada ubiegłego roku zapowiadał, czym ma charakteryzować się zapowiadany „mixed-reality headset”. Jeżeli założyć, że podane w tekście informacje potwierdzą się, innowacyjne urządzenie ma wyróżniać się:
- ceną w granicach 2000 – 3000 dolarów,
- układem M2,
- kamerami i wyświetlaczami o najdoskonalszych parametrach w historii seryjnie produkowanych headsetów VR/AR,
- w nowym systemie operacyjnym mają działać klasyczne apki w rodzaju Wiadomości, FaceTime czy Map – ale w wersjach dostosowanych do mieszanej rzeczywistości,
- innowacyjną usługą wideo odtwarzanego w wirtualnej rzeczywistości (co jest logicznym następstwem przejęcia startupu NextVR w 2020 roku).
Niektóre domysły wynikają z ofert pracy, które od miesięcy publikuje Apple. Poszukiwania wyspecjalizowanych programistów mogą mieć na celu prace np. nad wirtualnym środowiskiem, które będzie swoistą odpowiedzią na Metaverse. Apple to jednak Apple; musimy zaczekać na oficjalną prezentację, która – to akurat pewnik – odbije się szerokim echem nie tylko w środowisku technologicznym.
Działasz w B2B? Myśl o wykorzystaniu mieszanej rzeczywistości
Nawet jeśli VR i AR z różnych względów okazały się technologiami, które, póki co, nie definiują codziennego życia miliardów ludzi na całym świecie, nie można podważyć ogromnego potencjału do ich wykorzystania w biznesie.
W niezliczonych tekstach przeczytasz o tym, że rozszerzona rzeczywistość świetnie sprawdza się w sprzedaży ubrań czy mebli. Oczywiście! Mieszana rzeczywistość, która – być może w dużej mierze dzięki Apple – stanie się ważnym elementem świata niedalekiej przyszłości, stanowi niemal niewyczerpane źródło inspiracji dla osób odpowiedzialnych za sprzedaż i komunikację B2C.
Co jednak w sytuacji, gdy interesuje Cię klient biznesowy? Co łączy headset Apple z działaniami B2B? To pokaże przyszłość, ale już teraz podpowiadamy, nad czym warto się zastanowić, aby dzięki nieszablonowym i odważnym działaniom wypracować przewagę konkurencyjną.
1. Wizualizacja na niespotykanym poziomie
Jak świat długi i szeroki, na dodatek od zarania dziejów, zalążkiem relacji B2B były, są i będą prezentacje, spotkania, demonstracje. Kiedy jeden przedsiębiorca chce przekonać drugiego przedsiębiorcę, to zazwyczaj angażuje wszelkie dostępne środki perswazji. Prototyp urządzenia. Ekscytująca, nieszablonowa prezentacja. Specjalny pokaz. Każdy, kto wchodził w interakcje nie tyle z klientem końcowym, ile innymi podmiotami w biznesie, wie, jak trudno zaskoczyć, ująć.
Z nowinkami planowanymi przez Apple może być zgoła łatwiej o (wybacz banalne i przesadnie potoczne sformułowanie) efekt wow. Bo, umówmy się, przynajmniej w pierwszych latach prawdopodobnego boomu na AR/VR/MR w masowej świadomości, wszelkiego rodzaju wizualizacje w trójwymiarze czy błyskawiczne nakładki projektów na obraz wychwytywany kamerą iPhone’a lub iPada będzie robił duże wrażenie, niezależnie od branży.
Im szybciej zainteresujesz się innowacyjnymi możliwościami mieszanej rzeczywistości i zainwestujesz w odpowiedni sprzęt, tym łatwiej będzie o prawdziwie przekonujące, wyprzedzające konkurencję prezentacje produktów czy usług.
2. Praca projektowa, jakiej jeszcze nie było
Rozwój internetu, globalizacja usług czy wreszcie pandemia to tylko część czynników, które na dobre przerzuciły wiele biznesów na zdalny tryb pracy. Slack zamiast zebrania, ekran przysłonięty miniaturkami współpracowników zamiast ścisku w konferencyjnej. Brzmi znajomo?
No właśnie. Wśród firm funkcjonujących w modelu B2B praca zdalna, współtworzenie projektów na odległość, korzystanie z wszelkich technologii zwiększających wydajność to chleb powszedni. A wiele wskazuje na to, że do tej codzienności już wkrótce, na dobre, zacznie wkradać się mieszana rzeczywistość.
Wyobraź sobie możliwości, które stworzy choćby Apple Reality Pro. Dzięki temu headsetowi zespoły odpowiedzialne za projekty w obrębie firmy czy w ramach B2B będą w stanie przekraczać wiele dotychczasowych barier przestrzennych.
Już nie ograniczanie do obrazu na ekranie, ale zanurzanie się we wspólnej, wirtualnej rzeczywistości. Już nie spotkania na żywo, podczas których trzeba pochylać się nad tabletami lub wpatrywać w prezentację z projektora. Hybrydowe okulary VR/AR są w stanie zrewolucjonizować stacjonarną i zdalną pracę projektową, więc już dziś warto tworzyć grunt pod te działania.
3. Edukacja, eksperckość…
Mieszaną rzeczywistość omawia się – co naturalne – w perspektywie innowacyjnej edukacji. W B2B istotnym trendem jest budowanie eksperckiego wizerunku. To, co dziś załatwiasz publikacjami czy webinarami, jutro będziesz w stanie dostarczyć w mieszanej rzeczywistości. Wyobraź sobie możliwości urozmaicania szkoleń, tylko za sprawą korzystania ze sprzętu Apple. To może być prawdziwy game changer w kwestii budowania czy to marki osobistej CEO, czy to wizerunku całego zespołu.
4. Testowanie produktów i usług
Wspominaliśmy już o możliwościach wykorzystania MR/AR/VR w prezentacjach produktów i usług. Tak, pozyskiwanie klientów B2B w ten sposób wejdzie na zupełnie nowy poziom. Ale idąc dalej – czy to nie świetna perspektywa, by dać możliwość testowania, doświadczania produktów i usług? Taka wersja demo, ale w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Jasne, nie w każdej branży, nie w każdym biznesie. Ale w wielu tak. Zanim Apple Reality Pro spowszednieją, warto byłoby mieć pomysł na ich kreatywne użycie także i w tym zakresie…
5. Skok w nieznane (ale czy aby na pewno?)
Wciąż wiemy niewiele i opieramy się na przeciekach. Nawet na początku 2023 roku nie możemy mieć 100-procentowej pewności, czy lada moment Apple oficjalnie ogłosi marsz ku mieszanej rzeczywistości.
Co możesz zatem zrobić, aby jednak stanąć w gotowości wobec potencjalnej rewolucji, którą szykuje nam drużyna Tima Cooka?
- Śledź na bieżąco doniesienia na temat technologii Apple, nie zwlekaj do momentu, w którym „każdy” będzie znał Reality Pro jak, nie przymierzając, iPhone’a czy Maca.
- Nawet jeżeli wirtualna i rozszerzona rzeczywistość są Ci mało znane – pewnym pocieszeniem jest fakt, że to wciąż relatywna nisza. Jak najszybciej zacznij nadrabiać deficyty know-how w tym obszarze, zanim wpadnie na to Twoja konkurencja.
- Spójrz na projekt Apple pragmatycznie – tej firmie nie zależy na tworzeniu hermetycznego ekosystemu dla wybranych, ale maksymalnej popularyzacji i satysfakcjonującej sprzedaży swoich rozwiązań. iPod czy iPhone również mogły zdawać się technologiami „z kosmosu”, a przecież bardzo szybko doceniliśmy ich prostotę i przystępność.
- Zainwestuj czas, pieniądze i wszelkie zasoby w prace koncepcyjne nad wykorzystaniem VR/AR/MR w Twojej branży. Jest duża szansa, że przetrzesz szlaki na ogólnopolską, a kto wie, może nawet międzynarodową skalę.
- Dobierając partnerów w ramach B2B, sonduj, czy również patrzą na biznes perspektywicznie. Jeżeli znajdziecie porozumienie na gruncie wykorzystania podobnych, innowacyjnych technologii, uzyskacie bezcenny efekt synergii.
Wise People love wise technologies
Wiesz, dlaczego o tym piszemy? Bo w Wise People napędza nas właśnie podróż nieprzetartymi szlakami. Jeszcze nie mamy do dyspozycji headsetu Apple, ale jesteśmy przekonani, że ustawimy się w kolejce po ten sprzęt. Ekscytuje nas wizja, w której świetnie zaprojektowane strony dla naszych biznesowych partnerów są ulepszone elementami z obszaru wirtualnej, rozszerzonej czy mieszanej rzeczywistości. Lubimy zastanawiać się, jakby wykorzystać technologie jutra w dzisiejszym biznesie. A Ty…?