Całkiem niedawno pisaliśmy o przyczynach słabej konwersji firmowej strony www, a także sposobach na jej szybkie odświeżenie. Dziś chcielibyśmy rozszerzyć ten mini-cykl o kolejny poradnik — tym razem dotyczący narzędzi, dzięki którym uporządkujesz swoją strategię biznesową. Przekonaj się, jak intuicyjnie uprościć to, co siłą rzeczy do najprostszych nie należy.
Słowem wyjaśnienia
Wiesz, jak to z tytułami artykułów. Żeby nie było, że clickbait, że oszukali :). Miało być 5 narzędzi, a będą najpierw 2, powiedzmy, narzędzio-metody, a potem 3 konkretne narzędzia, aplikacje. Jednak nie o definicje się tu rozchodzi, a o to, co możesz zrobić – samodzielnie! – żeby uporządkować swój biznes. Swoją strategię. Swoje cele, swój workflow, swoją przyszłość. Nie przedłużając zatem — sprawdź, jak to robimy i przekonaj się, jak zadziała to w Twojej firmie.
1. SMART(ER)
Strategia to plan, zbiór działań, które służą realizacji konkretnych celów. Jeśli nie będziesz mieć dobrze sformułowanych celów, nawet najlepsze zasoby nie sprawią, że osiągniesz sukces.
Jak zatem sformułować dobry cel? Pomaga w tym koncepcja SMART, czasami rozwijana do SMARTER. Jest to akronim angielskojęzycznych pojęć, które wskazują, jaki powinien być cel. Jakikolwiek — zawodowy, prywatny, możesz to wykorzystać w naprawdę każdej dziedzinie życia.
- S(pecific) – konkretny,
- M(easurable) – mierzalny,
- A(chievable) – osiągalny,
- R(elevant) – istotny,
- T(imeline) – właściwie based on Timeline, czyli określony w czasie.
Stosowane czasem “E” i “R” to odpowiednio: E(xciting) — ekscytujący oraz R(e)corded, czyli zapisany.
Cel musi być konkretny, by każdy w firmie wiedział, co nim jest (np. osiągnięcie statusu branżowego lidera). Ale co to znaczy branżowy lider? Właśnie dlatego osiągnięcie celu powinno być możliwe do zmierzenia (np. twardymi danymi finansowymi).
Pytanie jednak, czy Twoja firma ma zasoby, aby rzeczywiście stać się branżowym liderem? Bo jeśli nie, to tak nierealne marzenie może szybko zniechęcić do działań. Ale, znów, ten cel powinien być istotny, czyli warty zaangażowania. Osiągnięcie statusu branżowego lidera rzeczywiście skłania do poświęceń. Dobry cel wymaga także postawienia sobie deadline’u — np. perspektywy 3 lat na prześcignięcie całej konkurencji. A jak już znasz “datę końcową” dodaj do niej inne kamienie milowe — np. co musi się zadziać w odstępach rocznych, półrocznych, kwartalnych…
A czy jest to ekscytujące? Jest. No to na końcu precyzowania trzeba go zapisać. Jasno i klarownie, a następnie umieścić w widocznym miejscu. Choćby na tablicy, którą codziennie widzą wszyscy pracownicy.
A teraz przełóż SMART(ER) na dowolny, inny cel.
2. Business Model Canvas
Business Model Canvas to jeden z najbardziej uniwersalnych i wartościowych szablonów, które warto zastosować na etapie tworzenia modelu biznesowego. Jest punktem wyjścia pod kolejne działania, które pozwolą stworzyć firmę lub… porządnie ją odmienić.
Szablon Business Model Canvas składa się z 9 pól, które dotyczą kolejno:
- segmentacji klientów,
- propozycji wartości,
- kanałów dystrybucji,
- relacji z klientami,
- struktury przychodów,
- kluczowych zasobów,
- kluczowych czynności,
- kluczowych partnerów,
- struktury kosztów.
Business Model Canvas jest bazą do warsztatowej pracy nad Twoją strategią – a w Wise People lubimy i wciąż przeprowadzamy warsztaty, więc wiemy, co polecamy. Wręcz fanatycznie lubimy działać na canvasach, więc odezwij się do nas, jeśli chcesz nad nich wspólnie popracować!
A jak dokładnie wygląda Business Model Canvas? Znalezienie wzoru w Google Grafika (wraz z przykładami) to kwestia kilku kliknięć, dlatego zachęcamy Cię do poćwiczenia na konkretnym przykładzie – Twojego biznesu.